sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

MITEN KINESTEETTINEN OPEKIN OPPII?

Kinesteettinen oppimistyyli vaatii tekemistä ja liikettä oppimisen tueksi. Parasta on, jos näen opettajan liikkeen. Kansakoulussa liitutaulun paras puoli oli oppimisen kannalta, että näki käden liikkeen livenä opettajan kirjoittaessa tesktiä taululle. Opittava asia tuli puhuttuna ja kirjoitettuna näkyviin toisiaan suht saman aikaisesti vahvistaen. Näin ainakin minulle jäi asiat mieleen.

Oppikoulussa opetukseen tuli piirtoheitin. Opettaja lätkäisi tunnin alussa etukäteen käsin kirjoittamansa kalvot, joita sitten keskityttiin kopioimaan koko tunnin ajan -  jos sai selvää. Opettajan puheen kuunteleminen oli hankalaa, sillä se ei tahdistunut mitenkään kopioitavan tekstin kirjoittamisen kanssa. En muista oppikoulussa näiltä tunneilta mitään oppineeni.

Powerpoint-esitys, jossa teksti tulee tahdistetusti vasemmalta oikealla tai lause kerrallaan klikattuna opettajan puhuessa samaan aikaan samaa asiaa, jättää ainakin minulle vahvan muistijäljen ja asiat jäävät mieleen.

Tieto-kursseilla ja opetustilan edessä olevaa suurta nettiruutua katsoessa valkokankaalta olisi paras, jos opettaja oikea-aikaisesti näyttäisi SmartBoard taululta -käsi hiirenä - mistä milloinkin pitää klikata. Ja mieluiten puhuen samalla, mitä on tekemässä. Ollaanko klikkaamassa ruudun oikealta,vasemmalta, ylhäältä vai alhaalta. Olisi paras toistaa asia muutaman kerran heti perään. Mieluiten puhuen ohjeet ääneen ja tehden myös liike samalla. On aina ilo olla sellaisella kurssilla tai luennolla, jossa näytetään selkeästi mihin konkreettiseen kohtaan nettisivulla pitää mennä klikkailemaan. Nyt ollaan!

Hätääntyminen on helposti seurauksena ryhmässä tyhmäksi tai hitaaksi leimautumiselle -  iso este oppimiselle.Myönteinen ja kannustava ilmapiiri on kinesteettiselle oppijalle äärimmäisen tärkeä. Kinesteettisellä oppijalla riittää usein kysyttävää ja pienikin oikea-aikainen vastaus voi viedä oppimista harppauksittain eteenpäin.

Perinteinen koulu opettaa usein parhaiten visuaalisia ja jonkin verran auditiviisen oppimistyylin oppijoita. Kinesteettiset on aiemmin siirretty vähinäänin erityisluokille elleivät sitten ole olleet huippu-urheilijoita. Olen onnellinen, että sain 14 vuotta sitten NLP-kurssilla tiedostaa olevani vahvuuksiltani kinesteettinen oppija. Ja lisäksi kokonaisuuden ensin tarvitseva, jotta voi oppia yksityiskohdat. Kantapään kautta ja rautalangasta vääntämällä, kun olen jotain oppinut, niin saman osaan muillekin  -  ainakin kinesteettisille oppijoille - opettaa. Ei ole sattumaa, että minusta tuli erityisopettaja.

1 kommentti:

Jukka Vahera kirjoitti...

Tiedäthän, että tämä NLP ei omaa juurikaan tieteellistä pohjaa, vaan on lähinnä muoti-ilmiö.

Suosittelen lukemaan tämän: http://www.skepsis.fi/lehti/2006/2006-3-austin.html

Mielestäni on pelottavaa kuinka helposti ja ilman kritiikkiä imetään epätieteellisiä vaikutteita tai muoti-ilmiöitä. Itse myös opettajana (aineenopettaja) olen tähän törmännyt aiemminkin ja ihmetellyt joidenkin kolleegojen hullaantumista tähän. Vaarojahan tässä on se, että tätä käytetään leimaamaan oppilas, johonkin näistä itseään toteuttavaan kategoriaan. Toinen vaara on, että näin ei anneta ko. oppijan kehittää esim. auditiivista puoltaan, jos hänet on kineettiseksi tuomittu. Lisäksi on huomattava, että korkeakoulutus on korvin käytävää eli auditiivista eikä gradua kineettisesti liikkuen kirjoiteta. Täten kineettiseksi leimautuminen on vakava vaara oppilaalle olla itseään toteuttava tie ulos korkeakoulutuksesta.

Tietysti jotain voidaan tästäkin ottaa oppia. Esim. se, että opetukseen pitäisi sisältyä eri aisteja aktivoivia elementtejä. Taktiilinen, kineettinen, visuaalinen ja auditiivinen ovat tässä järjestyksessään eri ikävaiheessa kehittyviä osa-alueita. Kosketeltavasta tiedosta yhä abstraktimpaan tietoon. Ja kuten kirjoitit tuosta huonosta tavasta opettaa valmiiksi kirjoitettua epäselvää tekstiä, liian nopeaa asian käyntiä -kiirettä ja yhtäaikaista kirjoittamaan keskittymistä ja kuuntelemista... hyvin vaikeaa varmasti jokaiselle meistä ja hitaammille kirjoittajille tai hieman likinäköisille todella haastavaa. Sellaisesta opetustavasta pitää siis luopua.